Violoncello Den Daas 2021
Violoncello Den Daas 2022

Mijn altviolen

Er is veel vrijheid bij het ontwerpen van een altviool. Terwijl de maten en verhoudingen van violen en, in mindere mate, cello's gestandaardiseerd zijn, is dat bij altviolen niet het geval. Grote instrumenten hebben vaak problemen met de bespeelbaarheid, kleinere zien er niet uit als een altviool. Voor mij maakt de grootte niet uit. Zoals bij al mijn instrumenten gaat het om de klank en de manier waarop je de klank naar je eigen smaak kunt modelleren. Het volgende belangrijke ontwerpcriterium is bespeelbaarheid: de afmetingen en respons van het instrument moeten je in staat stellen om met gemak en plezier de toon te bereiken die je zoekt. Je moet het laten klinken als een altviool: Is het een diepe viool? Of een kleine cello-achtige klank?

Een altvioolbouwer heeft veel ingrediënten om mee te spelen en veel beperkingen om rekening mee te houden bij het ontwerpen en bouwen van een instrument. Er is een bijna eindeloze bron van combinaties die werken (en nog meer die niet werken).

Vorm en curven

I enjoy the freedom of designing a viola: I can really start from scratch. I "optimise" the curves until I am completely satisfied with the aesthetics of the design. The curves of the bouts, the sound holes, the scroll... As the f-holes form the boundary of the central part of the soundboard, which is very important for the projection of the instrument, the shape and position are not just about aesthetics.

Welving en dikte

Ik geniet van de vrijheid bij het ontwerpen van een altviool: ik kan echt vanaf nul beginnen. Ik “optimaliseer” de rondingen totdat ik helemaal tevreden ben met de esthetiek van het ontwerp. De rondingen van de uithollingen, de klankgaten, de krul... Omdat de f-gaten de grens vormen van het centrale deel van de bovenblad, die erg belangrijk is voor de projectie van het instrument, gaat het bij de vorm en positie niet alleen om esthetiek.

Hout keuze

Ik maak mijn altviolen van goed gerijpt hout, vaak uit de voorraad van gepensioneerde vioolbouwers. Ik gebruik sparrenhout (Sitka abies) uit de Alpen voor het bovenblad en esdoorn (Acer pseudo platanus) uit de Karpaten.

Bekijk enkele van mijn altviolen: